چند نفر از دوستانتان آی پد دارند؟! آیا آخرین باری که کسی رو دیدید که موبایل نداشته را به یاد دارید؟ فکر میکنیدکه چه حسی خواهید داشت وقتی که اندروید یا بلک بری خود را از دست بدهید و در عوض یک گوشی ساده مثل نوکیا ۱۱۰۰ داشته باشید؟
موبایلها و تبلت ها بخش جدایی ناپذیری از زندگی ما شده اند که بدون آن ها زندگی سخت است!
چرا از موبایل برای بازاریابی استفاده کنیم؟ مزایای تلفن همراه بهعنوان رسانهای برای بازاریابی چیست؟
موبایل وسیلهای شخصی است: مردم اغلب بهطور اشتراکی از تلویزیون و کامپیوتر استفاده میکنند، اما بهندرت موبایلشان را با شخص دیگری به اشتراک میگذارند.
امکان ارتباط با چند روش وجود دارد: گوشیهای موبایل امکان ارتباط با صدا یا متن را ممکن میکنند. علاوه بر آن، میتوانید ویدئوها و تصاویری ایجاد کنید، ارسال کرده یا دریافت کنید و همچنین صدا ضبط کنید یا حتی کاغذی را اسکن کنید.
موبایل رسانهای سیار است و همیشه به مخاطب دسترسی دارید: کامپیوترهای شخصی و تلویزیون برای دسترسی به افراد درحال حرکت مناسب نیستند. دسترسی به محتوی، درحال حرکت، نکته مهم تکنولوژی موبایل است. شاید فردی در تعطیلات است، درحال سفر است یا در خانه است. شما نمیتوانید در لحظه دلخواه پیامتان را از طریق کامپیوتر یا تلویزیون منتقل کنید ولی معمولا اینکار از طریق تلفن همراه امکانپذیر است.
امکان اقدام فوری وجود دارد: معمولا مخاطب میتواند بهسرعت پیام شما را دریافت کند و امکان اقدام سریع نیز وجود دارد. شخص میتواند با دیدن یک پیام بلافاصله وارد وب سایت شما شود و اقدامی انجام دهد.
در گوشیهای هوشمند، شاهد نوعی تجمیع در تکنولوژیهای دیجیتالی هستیم. به این معنا که موبایل، کارکرد خیلی از دستگاهها نظیر کامپیوتر، امپیتری پلیر، خودپرداز بانک و… را انجام میدهد
برآورد میشود که ۹۰ درصد امریکایی ها موبایل دارند که یک سوم آن اسمارت فون هستند. همچنین برآورد میشود ۹۰درصد از بزرگسالانی که تلفن همراه دارند، ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷روز هفته این وسیله همراهشان است. در حالی که در استفاده از اینترنت و وسایلی از این قبیل، محدودیت وجود دارد. در آمریکا برآورد میشود که ۲۵درصد از مردم، برای اتصال به اینترنت، فقط از موبایل استفاده میکنند. طبق آمار، ۹۰درصد پیامهایی که با موبایل ارسال میشود، تا حداکثر، ۳ دقیقهی بعد دیده میشود.
در چنین محیطی سه چهارم شرکتهای امریکایی درگیر بازاریابی از طریق تلفن همراه هستند یا قصد انجامش رو دارند.
کاربردهای موبایل در کسب و کار را به طور کلی می توان در سه سطح طبقه بندی کرد:
بازاریابی موبایل شامل تمام فعالیتهای تبلیغاتی در گوشیهای هوشمند، تبلتها و یا دیگر دستگاههای هوشمند میباشد. برخلاف تصوراتی که وجود دارد بازاریابی موبایل بسیار گستردهتر از پیامهای تبلیغاتی است و شامل بازیهای موبایل، نرمافزارهای موبایل، SMS، MMS، GPRS و غیره میباشد.
حالا وقتی بحث اسمارتفونها و تبلتها پیشآید کارکردها فراتر از این می شود. قابلیتی در موبایلها وجود دارد به نام جیپیاس که هر لحظه موقعیت مکانی شما را مشخص میکند. این قابلیت، در کسب و کارهای محلی بسیار کاربرد دارد. جیپیاس هم میتواند جای شما را معلوم کند و هم میتواند بر اساس جای شما پیشنهاد مراکز تفریحی یا خرید را ارائه بدهد. این یکی از ابزارهای هوشمند و مهم برای بازاریابی است. کسب و کار حساس به محل می تواند از مزایای این ویژگی برای ارائه تبلیغات مبتنی بر مکان استفاده نماید.
بلوتوث ، فرم دیگری از تکنولوژیست که تقریبا استفاده از آن کاملا رایج شده است. بلوتوث دیگر فقط به یک اتصال به هدست محدود نمی شود با استفاده از این فن آوری شما می توانید تمامی کاتالوگ های تبلیغاتی و لیست قیمتهای و خدمات خود را برای مشتریانتان ارسال نمایید.دستگاههای بلوتوث تبلیغاتی می توانند از فواصل خیلی دور نیز به کاربران خود سرویس دهند. و این میتواند برای بازاریابی محصولات یک شرکت مفید واقع گردد. فرض می کنیم یک مشتری وارد یک هتل می شود و صاحب هتل کاتالوگ تمامی اتاق ها را به همراه لیست قیمت با استفاده از بلوتوث تبلیغاتی برای آن ارسال می کند. بدین وسیله صاحب هتل حق انتخاب را به مشتری می دهد و مشتری با دید باز می تواند انتخاب خود را انجام دهد. از بلوتوث های تبلیغاتی بیشتر در فرودگاهها، مراکزفروش تجاری بزرگ ، هتلها و بانکها تا به حال استفاده شده است.
از طریق mms یا نرمافزارهای تحت وبی مثل وایبر میتوان تبلیغات چند رسانهای را مانند عکس و فیلم برای مشتریان ارسال نمود.
شبکه های اجتماعی در بازاریابی و برندسازی
خدمات و ابزاری که شبکههای اجتماعی برای برندها و بازاریابان ارائه میکنند، همان فراهمسازی بهترین و موثرترین بستر جهت بیان اهدافشان است. برندها می توانند به راحتی با کاربران و مشتریان ارتباط برقرار کنند.این گونه ارتباط در دسترس بودن ابزارهای کم هزینه و اختیار بیشتر در برنامه بازاریابی را فراهم می سازد.
اپلیکیشن فیسبوک بیشترین تعداد دانلود را بین اپلیکیشنهای مربوط به شبکه های اجتماعی دارد و به دنبال آن گوگل پلاس و گوگل سرچ جز پر دانلودترین اپها به شمار می آیند. میتوانید با داشتن یک اپ مناسب مشتریان را توسط نوتیفیکیشن های برنامه در مورد فروش های ویژه، تخفیف ها و رویداد های خاص، به خرید تشویق کنید. و از همه مهمتر به مشتری امکان دسترسی آسان به فروشگاه یا خدمات خود را بدهید. در این برنامهها میتوان اخبار، تبلیغات جدید و … را هم نمایش داد. کافی است برنامه شرکت شما توسط کاربر موردنظر بر گوشی نصب شود. پس از آن شما یک فضای کوچک تبلیغاتی بر تلفن همراه مخاطب دارید که هرگاه بخواهید میتوانید از آن استفاده کنید.
دیدگاه کاربران