مقدمه
- مواد: هر کالایی که مستقیم یا غیرمستقیم در تولید یک محصول یا خدمات استفاده می شود
• مواد اولیه: قطعات و اجزای تشکیل دهنده،
• زنجیره تامین: مسیری که مصالح در میان سازمانهای مختلف تامین کننده مواد اولیه، تا به پایان، جریان پیدا میکنند
• مواد : هر گونه کالا که مستقیما و یا به طور غیر مستقیم در تولید یک محصول یا خدمات استفاده گردد.
• مواد اولیه : قطعات، اجزا و مجموعههای تشکیلدهنده و تدارکات
• زنجیره تامین: مسیری که مواد از میان سازمانهای مختلف تامینکننده مواد اولیه تا انتها طی میکنند.
زنجیره تامین چیست؟
- همهمراحلی که بطور مستقیم یا خیر مستقیم در تامین درخواست یک مشتری دخیل هستند.
- شامل تولید کنندگان، تامین کنندگان، حمل و نقل، انبارها، خرده فروشان، و مشتریان.
- در هر شرکت، زنجیره تامین شامل تمام توابعی است که در انجام درخواست مشتری (محصول، توسعه، بازاریابی، عملیات، توزیع، امور مالی، خدمات مشتری) دخیل هستند.
- مشتری یک بخش ضروری اززنجیره تامین محسوب میگردد.
- شامل حرکت محصول از تامین کنندگان تا تولید کنندگان به توزیع کنندگان و نیز شامل حرکت اطلاعات، منابع مالی و محصولات در هر دو جهت میباشد.
- یک نمونه از مراحل زنجیره تامین: مشتریان، خرده فروشان، توزیع کنندگان، تولید کنندگان، تامین کنندگان.
- تمام مراحل ممکن است در همه زنجیرههای تامین موجود نباشد.
مدیریت زنجیره تامین —یک رودخانه!
اگر SC به طور موثر مدیریت نگردد:
نسل جدید زنجیره تامین:
مدیریت زنجیره تامین در یک کارخانه:
معرفی:
- مدیریت زنجیره تامینتنظیمات، هماهنگی و بهبودپی در پیمجموعهایمربوط بهعملیات است.
- بامدیریت زنجیره تامین،ایده رضایت یک زنجیرهکامل ازمشتریان به واقعیت بدل میگردد.
جریان در یک زنجیره تامین
مدیریت زنجیره تامین
- تعریف:
مدیریت زنجیره تامین در درجه اول در رابطه با ادغام کارآمد از تامین کنندگان، کارخانه ها، انبارها و فروشگاه ها است، به طوری که کالا، در مقادیر مناسب، در زمان مناسب به مکان های درست تولید و توزیع گردد. بنابراین برای به حداقل رساندن هزینه سیستم در خدمات رضایت بخش مورد نیاز است.
- توجه:
– اینکه چه کسی درگیر است.
– هزینه و سطح خدمات.
– تمامی موارد بصورت ترکیبی است.
- به تمامتوابع مدیریتمربوط بهجریان موادازتامین کنندگان مستقیماین شرکتبه مشتریانمستقیمآن اشاره دارد.
- شاملخرید، ترافیک، کنترل تولید،کنترل موجودی، انبارداری وحمل و نقل.
• دو نام جایگزین:
– مدیریت مواد
– مدیریت تدارکات
ارتباط متقابل کارکردی
مراحل تصمیم گیری زنجیره تامین
• استراتژی زنجیره تامین و یا طراحی
• برنامه ریزی زنجیره تامین
• عملیات زنجیره تامین
- استراتژی زنجیره تامین و یا طراحی
- تصمیم گیری در موردساختارزنجیره تامینو اینکه چه پروسهای در هر مرحلهانجام خواهد شد.
- استراتژی تصمیم گیریهای زنجیره تامین
– محل و ظرفیت امکانات
– SC چگونه پیکربندی خواهد شد، چگونه منابع اختصاص داده خواهد شد و چه مراحلی انجام خواهد گردید.
– در مکان های مختلف محصولات ساخته شود و یا ذخیره گردد
– مودهای مختلف حمل و نقل
– سیستمهای اطلاعات
- طراحیزنجیره تامینبایداهداف استراتژیک سازمان را پشتیبانی نماید.
• در تصمیم گیری های طراحی زنجیره تامین باید با احتساب عدم قطعیت بازاربلند مدت باشد.
- برنامه ریزی زنجیرهتامین
- درتعریفمجموعه ای از سیاستحاکم بر عملیاتکوتاه مدت است.
• بر اساس کانفیگ ِ تامین قبلی تعیین میگردد.
• با پیش بینی تقاضا در سال آینده آغاز میگردد.
- تصمیماتبرنامه ریزی:
- کدامبازارعرضهخواهد کردو از کداممکان ها
- ایجادبرنامهای ساختیافته ازموجودی
- انعقاد قرارداد دست دوم، مکان هایپشتیبان گیری
- سیاست هایموجودی
- زمان بندیو اندازهبازار
- تبلیغات
- بایددرتصمیم گیری برنامه ریزیعدم اطمینان تقاضا، نرخ ارز،رقابت بر سرزمان در نظر گرفته شود.
- عملیات زنجیره تامین
- افق زمانی هفتگی یا روزانه
• تصمیم گیری در مورد سفارشات مشتری
• پیکربندی زنجیره تامین وسیاست عامل ثابت تعیین گردد.
• هدف این است که اجرای سیاست های عامل به طور موثر امکان پذیر باشد.
• اختصاص سفارشات براساس موجودی و تولید و برحه زمانی، ایجاد لیست های انتخابِ انبار، تخصیص برنامه حمل و نقل خاص، زمانبندی تحویل ، سفارشات مجدد
• عدم اطمینان کمتر (افق زمانی کوتاه)
بهینه سازی پیدرپی در مقابل بهینه سازی سراسری
بهینه سازی سراسری
- زنجیرهتامینشبکه های پیچیده نیمه هادیملی است:
تولید:
تولید تراشه در شش مکان مختلف:
- چهارمکاندر ایالات متحده، یکی در انگلستانو دیگری دراسرائیل
- چیپهابههفتمونتاژ مختلف مستقر در جنوب شرقی آسیا.
- توزیع
- محصول نهاییبهصدهاشکل مختلف به سراسر جهان حمل میگردد.
- بیش از ۲۰۰۰۰ مسیر مختلف
- ۱۲ خط هوایی درگیر هستند
- نود و پنج درصد محصولاتدر۴۵ روز تحویل داده میشوند.
- امکاناتمختلفدر زنجیره تامینغالبا اهدافمختلفمتعارض دارند.
- سیستمدینامیکیزنجیره تامینقدرت خرید را افزایش یا کاهش میدهد.
- تغییرات سیستمدر طول زمانبا توجه بهنوساناتفصلی،تبلیغات،ارتقاء وتغییراتدراستراتژیهایقیمت گذاری
رقیب.
SCOR فرآیند مدیریت را به پنج ناحیه تقسیم نموده است:
فرآیند مشاهده یک زنجیره تامین
- از دیدچرخه: فرآیندهادر یکزنجیره تامینبه دورههای مختلفی تقسیم میشوند، هر یک رابط بین دوزنجیره عرضه پیدرپی هستند.
- از دید : Push/pull فرآیندها در یکزنجیره تامین بسته به اینکه در انتظار مشتری باشند یا به دنبال مشتری، به دو دسته تقسیم میشوند.
پردازش کلان زنجیره تامین در یک شرکت
- فرآیندهای زنجیره تامین مورد بحث در دو دیدگاه فوق را می توان اینگونه دسته بندی نمود:
- مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
- مدیریت زنجیره تامین داخلی (ISCM)
- مدیریت ارتباط با تامین کننده (SRM)
- برای موفقیت و اثرگذار بودن زنجیره تامین ادغام سه مورد بالا حیاتی است.
Gatewayفروش مستقیم تولیدکنندگان:
- چرا Gateway چندین مرکز تولید در ایالات متحده دارد؟ این استراتژی شامل مزیتها و معایبی نسبت به Dell ، که تنها یک مرکز دارد، میباشد؟
- چه عواملی را gateway نظر گرفت هنگامی کهتصمیم گرفتتاسیساتش را بسته نگه دارد؟
- چراgateway هر موجودیکالایش را در فروشگاه هایخرده فروشی خود نمیفرستد؟
- آیایک شرکتباسرمایه گذاری در موردفروشگاه های خرده فروشی هرموجودیکالای تمام شده را حمل میکند؟
- آیامدل فروشمستقیم Dell بدون هیچ گونهفروشگاه های خرده فروشیهمیشه ارزانتر از یکزنجیره تامینبافروشگاه های خرده فروشی میشود؟
۷-Eleven
- چه عواملی در تصمیم گیری درباره تاسیس یا تعطیلی و محل یک فروشگاه تاثیر دارد؟
- چرا ۷-Eleven آماده سازی مواد غذایی تازه را خارج از محوطه انتخاب کرد؟
- چرا ۷-Eleven ازتحویل مستقیم از فروشندگان منصرف شد؟
- مراکز توزیع کجاواقع شده و چگونهبسیاری از فروشگاه هابه یکدیگر سرویس میدهند؟ فروشگاهها چگونه به مراکز توزیع واگذار شدهاند؟
• چرا ۷-Eleven محموله های مواد غذایی تازه را توسط درجه حرارت ترکیب کرد؟
Toyota
- تاسیساتباید در کجا قرار گیرند، هر کدام میبایست چهدرجه ای ازانعطاف پذیری و چه ظرفیتی داشته باشند؟
• آیا تاسیسات قادر به تولید برای تمام بازارها هستند؟
• چگونه بازارها باید به تاسیسات اختصاص داده شوند؟
• چه نوع انعطاف پذیریی باید برای سیستم های توزیع ساخته شود؟
• چگونه باید این سرمایه گذاری انعطاف پذیرارزش شود؟
• چه اقداماتی ممکن است در طی طراحی محصول برای تسهیل این انعطاف پذیری گرفته شود؟
اهداف متناقض در زنجیره تامین
۱- خرید
• الزامات حجم پایدار
• زمان تحویل انعطاف پذیر
• تغییرات کوچک در ترکیب
• مقادیر بزرگ
۲- ساخت
• تولید دراز مدت
• کیفیت بالا
• بهره وری بالا
• هزینه های پایین تولید
۳- انبارداری
• موجودی پایین
• هزینه حمل و نقل کاهش
• قابلیت تکمیل دوباره سریع
۴- مشتریان
• کوتاه کردن زمان برای سفارش
• بالا بودن در بورس
• تنوع محصولات
• قیمت پایین
- در سال ۱۹۹۸،شرکت های آمریکایی$ ۸۹۸،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰درفعالیت های مربوط بهتامین) یا ۱۰.۶٪ از ناخالص داخلی
محصولات (صرف کردند.
– حمل و نقل ۵۸٪
– پرسشنامه ۳۸٪
– مدیریت ۴٪
• خدمات لجستیک سومدر سال ۱۹۹۸ با رشد ۱۵ درصدی به حدود $ ۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ رسید.
- تخمین زده میشود کهدر صنعتمواد غذاییمی توان $ ۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰(۱۰٪ هزینه های عملیاتی) با استفاده ازموثراستراتژی هایتدارکات.صرفهجویی کرد.
– به عنوان نمونه ۱۰۴ روز صرف انتقال یک جعبه غلات از کارخانه به سوپر مارکت میشود.
– ۱۵ روز صرف جابجایی یک ماشین جدید معمولی از کارخانه به نمایندگی میشود
-تخمین زده میشود که Compaq computer در سال ۱۹۹۵ بخاطر اینکه لپ تاپ و کامپیوترهای رومیزی زمانی که مشتریان آماده خرید بودند محیا نبود $ ۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تا یک میلیارد دلار را از دست داده است.
- Boeing Aircraft ، یکی از تولید کنندگان پیشرو کالاهای سرمایه امریکا، مجبور شد اعلام writedowns کند از ۲.۶ میلیارد دلار در اکتبر ۱۹۹۷. به چه دلیل؟ “کمبود مواد اولیه، داخلی و قطعات عرضه کننده کالا کمبود … “. (وال استریت
مجله، ۱۹۹۷ اکتبر ۲۳)
زنجیره تامین: پتانسیل
- شرکت پروکتراند گمبل تخمین می زند که در طول ۱۸ ماه گذشته ذخیره مشتریان خرده فروشی $ ۶۵،۰۰۰،۰۰۰ از دستاوردهای تدارکات است.
“با توجه به این رویکرد P & G، در نظر دارد شیوه های بی فایده در کل زنجیره تامین را از بین ببرد”.(مجله استراتژی کسب و کار، اکتبر / نوامبر ۱۹۹۷)
- شرکت کامپیوتریدلبهتر عملکرده است و ارزش سهام آن در مدتهشت سال، ۱۹۸۸-۱۹۹۶، بیش از۳۰۰۰٪ رشد داشته است (اندرسون ولی،۱۹۹۹) با استفاده از:
– مدل کسب و کار مستقیم
– ساخت به منظور استراتژی.
- در۱۰ سال، وال مارت خود را با تغییرسیستم تدارکاش دگرگون نمودو بالاترینفروشدر هر فوت مربع،گردش موجودیوسود عملیاتیهر خرده فروشرا از آن خود کرد.
چالشهای زنجیره تامین
- دستیابی بهبهینه سازیسراسری
– اهداف متناقض
– شبکه پیچیده ای از امکانات
– تغییرات سیستم در طول زمان
- عدم قطعیت مدیریت
– تامین تطبیق و تقاضا
– تقاضا تنها منبع نیست.
تاثیر مدیریت تامین بر درآمد خالص و خط پایین
- افزایش فروش:
سریع تر به بازار
• بهبود کیفیت
• انعطاف پذیری قیمت گذاری
• نوآوری
- کاهشمجموعهزینه ها:
هزینه تحصیل
• هزینه پردازش
• هزینه های کیفیت
• هزینه downtime
• هزینه ریسک
• چرخه هزینه زمان
• هزینه های تبدیل
• بدون ارزش افزوده هزینه
• هزینه زنجیره تامین
تازههای Logistics
- رقابت جهانی
• چرخه کوتاه زندگی محصولات
• کانال های توزیع جدید و کم هزینه
• قدرت بیشتر برای مشتریان مطلع
• استراتژی های اینترنت و E-کسب و کار
مفاهیم جدید
• استراتژی Push-Pull
• مستقیم به مصرف کننده
• اتحاد استراتژیک
• به تعویق افتادن ساخت
• قیمت گذاری پویا
• E-تدارکات
عملیات و مدیریت زنجیره تامین و شما
برخی از موقعیت های شغلی
- تحلیلگر
• مدیر کالا
• مدیر خدمات مشتریان
• مدیر بین المللی لجستیک
• مدیر تولید
• تحلیلگر منابع
• حمل و نقل و برنامه ریز مواد
• سیستم های مدیریت پشتیبانی (MIS)
• مدیریت حمل و نقل
• تحلیلگر فرآیند
• زمانبند
• نماینده خرید…
عملیات و فعالیت های زنجیره تامین
- فرآیندانتخاب، طراحی، و بهبود
• پیش بینیبرای تصمیم گیری
• برنامه ریزی ظرفیت برای سطوح سرمایه گذاری و منابع
• مدیریت موجودی برای مقدار و محل
• برنامه ریزی و کنترل برای برنامه ریزی کار و تقاضای ملاقات
• خرید،مدیریت ارتباط با تأمین کنندگان
احمد ربیعی رودسری
منابع و مواخذ
۱۲۳seminarsonly.com
دیدگاه کاربران