احمد ربیعی رودسری

وب سایت شخصی

ISMC چیست و چه ارتباطی با SRM دارد؟

 

مقدمه

  • مواد: هر کالایی که مستقیم یا غیرمستقیم در تولید یک محصول یا خدمات استفاده می شود
    • مواد اولیه: قطعات و اجزای تشکیل دهنده،
    • زنجیره تامین: مسیری که مصالح در میان سازمان‌های مختلف تامین کننده مواد اولیه، تا به پایان، جریان پیدا می‌کنند
    • مواد : هر گونه کالا که مستقیما و یا به طور غیر مستقیم در تولید یک محصول یا خدمات استفاده گردد.
    • مواد اولیه : قطعات، اجزا و مجموعه‌های تشکیل‌دهنده و تدارکات
    • زنجیره تامین: مسیری که مواد از میان سازمان‌های مختلف تامین‌کننده مواد اولیه تا انتها طی می‌کنند.

 

زنجیره تامین چیست؟

  • همهمراحلی که بطور مستقیم یا خیر مستقیم در تامین درخواست یک مشتری دخیل هستند.
  • شامل تولید کنندگان، تامین کنندگان، حمل و نقل، انبارها، خرده فروشان، و مشتریان.
  • در هر شرکت، زنجیره تامین شامل تمام توابعی است که در انجام درخواست مشتری (محصول، توسعه، بازاریابی، عملیات، توزیع، امور مالی، خدمات مشتری) دخیل هستند.
  • مشتری یک بخش ضروری اززنجیره تامین محسوب می‌گردد.
  • شامل حرکت محصول از تامین کنندگان تا تولید کنندگان به توزیع کنندگان و نیز شامل حرکت اطلاعات، منابع مالی و محصولات در هر دو جهت می‌باشد.
  • یک نمونه از مراحل زنجیره تامین: مشتریان، خرده فروشان، توزیع کنندگان، تولید کنندگان، تامین کنندگان.
  • تمام مراحل ممکن است در همه زنجیره‌های تامین موجود نباشد.

 

مدیریت زنجیره تامین —یک رودخانه!

 

اگر SC  به طور موثر مدیریت نگردد:

 

نسل جدید زنجیره تامین:

مدیریت زنجیره تامین در یک کارخانه:

 

معرفی:

  • مدیریت زنجیره تامینتنظیمات، هماهنگی و بهبودپی در پیمجموعه‌ایمربوط بهعملیات است.
  • بامدیریت زنجیره تامین،ایده رضایت یک زنجیرهکامل ازمشتریان به واقعیت بدل می‌گردد.

جریان در یک زنجیره تامین

مدیریت زنجیره تامین

  • تعریف:
    مدیریت زنجیره تامین در درجه اول در رابطه با ادغام کارآمد از تامین کنندگان، کارخانه ها، انبارها و فروشگاه ها است، به طوری که کالا، در مقادیر مناسب، در زمان مناسب به مکان های درست تولید و توزیع گردد. بنابراین برای به حداقل رساندن هزینه سیستم در خدمات رضایت بخش مورد نیاز است.

 

  • توجه:
    – اینکه چه کسی درگیر است.

– هزینه و سطح خدمات.
– تمامی موارد بصورت ترکیبی است.

 

  • به تمامتوابع مدیریتمربوط بهجریان موادازتامین کنندگان مستقیماین شرکتبه مشتریانمستقیمآن اشاره دارد.
  • شاملخرید، ترافیک، کنترل تولید،کنترل موجودی، انبارداری وحمل و نقل.
    • دو نام جایگزین:
    – مدیریت مواد
    – مدیریت تدارکات

 

ارتباط متقابل کارکردی

 

مراحل تصمیم گیری زنجیره تامین
• استراتژی زنجیره تامین و یا طراحی
• برنامه ریزی زنجیره تامین
• عملیات زنجیره تامین

 

 

  • استراتژی زنجیره تامین و یا طراحی
  • تصمیم گیری در موردساختارزنجیره تامینو اینکه چه پروسه‌ای در هر مرحلهانجام خواهد شد.
  • استراتژی تصمیم گیری‌های زنجیره تامین
    – محل و ظرفیت امکانات
    – SC چگونه پیکربندی خواهد شد، چگونه منابع اختصاص داده خواهد شد و چه مراحلی انجام خواهد گردید.
    – در مکان های مختلف محصولات ساخته شود و یا ذخیره گردد
    – مودهای مختلف حمل و نقل
    – سیستم‌های اطلاعات
  • طراحیزنجیره تامینبایداهداف استراتژیک سازمان را پشتیبانی نماید.
    • در تصمیم گیری های طراحی زنجیره تامین باید با احتساب عدم قطعیت بازاربلند مدت باشد.
  • برنامه ریزی زنجیرهتامین
  • درتعریفمجموعه ای از سیاستحاکم بر عملیاتکوتاه مدت است.
    • بر اساس کانفیگ ِ تامین قبلی تعیین می‌گردد.
    • با پیش بینی تقاضا در سال آینده آغاز می‌گردد.
  • تصمیماتبرنامه ریزی:
  • کدامبازارعرضهخواهد کردو از کداممکان ها
  • ایجادبرنامه‌ای ساخت‌یافته ازموجودی
  • انعقاد قرارداد دست دوم، مکان هایپشتیبان گیری
  • سیاست هایموجودی
  • زمان بندیو اندازهبازار
  • تبلیغات

 

  • بایددرتصمیم گیری برنامه ریزیعدم اطمینان تقاضا، نرخ ارز،رقابت بر سرزمان در نظر گرفته شود.

 

  • عملیات زنجیره تامین
  • افق زمانی هفتگی یا روزانه
    • تصمیم گیری در مورد سفارشات مشتری
    • پیکربندی زنجیره تامین وسیاست عامل ثابت تعیین گردد.
    • هدف این است که اجرای سیاست های عامل به طور موثر امکان پذیر باشد.
    • اختصاص سفارشات براساس موجودی و تولید و برحه زمانی، ایجاد لیست های انتخابِ انبار، تخصیص برنامه حمل و نقل خاص، زمان‌بندی تحویل ، سفارشات مجدد
    • عدم اطمینان کمتر (افق زمانی کوتاه)

بهینه سازی پی‌در‌پی در مقابل بهینه سازی سراسری

 

بهینه سازی سراسری

  • زنجیرهتامینشبکه های پیچیده  نیمه هادیملی است:
    تولید:

تولید تراشه در شش مکان مختلف:

  • چهارمکاندر ایالات متحده، یکی در انگلستانو دیگری دراسرائیل
  • چیپ‌هابههفتمونتاژ مختلف مستقر در جنوب شرقی آسیا.

 

  • توزیع
  • محصول نهاییبهصدهاشکل مختلف به سراسر جهان حمل می‌گردد.
  • بیش از ۲۰۰۰۰ مسیر مختلف
  • ۱۲ خط هوایی درگیر هستند
  • نود و پنج درصد محصولاتدر۴۵ روز تحویل داده می‌شوند.

 

  • امکاناتمختلفدر زنجیره تامینغالبا  اهدافمختلفمتعارض دارند.
  • سیستمدینامیکیزنجیره تامینقدرت خرید را افزایش یا کاهش می‌دهد.
  • تغییرات سیستمدر طول زمانبا توجه بهنوساناتفصلی،تبلیغات،ارتقاء وتغییراتدراستراتژی‌هایقیمت گذاری
    رقیب.

SCOR فرآیند مدیریت را به پنج ناحیه تقسیم نموده است:

 

فرآیند مشاهده یک زنجیره تامین

  • از دیدچرخه: فرآیندهادر یکزنجیره تامینبه دوره‌های مختلفی تقسیم می‌شوند، هر یک رابط بین دوزنجیره عرضه پی‌در‌پی هستند.

  • از دید : Push/pull فرآیندها در یکزنجیره تامین بسته به اینکه در انتظار مشتری باشند یا به دنبال مشتری، به دو دسته تقسیم می‌شوند.

پردازش کلان زنجیره تامین در یک شرکت

  • فرآیندهای زنجیره تامین مورد بحث در دو دیدگاه فوق را می توان اینگونه دسته بندی نمود:
  1. مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
  2. مدیریت زنجیره تامین داخلی (ISCM)
  3. مدیریت ارتباط با تامین کننده (SRM)
  • برای موفقیت و اثرگذار بودن زنجیره تامین ادغام سه مورد بالا حیاتی است.

 

Gatewayفروش مستقیم تولیدکنندگان:

  • چرا Gateway چندین مرکز تولید در ایالات متحده دارد؟ این استراتژی شامل مزیت‌ها و معایبی نسبت به Dell ، که تنها یک مرکز دارد، می‌باشد؟
  • چه عواملی را gateway نظر گرفت هنگامی کهتصمیم گرفتتاسیساتش را بسته نگه دارد؟
  • چراgateway هر موجودیکالایش را در فروشگاه هایخرده فروشی خود نمی‌فرستد؟
  • آیایک شرکتباسرمایه گذاری در موردفروشگاه های خرده فروشی هرموجودیکالای تمام شده را حمل می‌کند؟
  • آیامدل فروشمستقیم Dell بدون هیچ گونهفروشگاه های خرده فروشیهمیشه ارزانتر از یکزنجیره تامینبافروشگاه های خرده فروشی می‌شود؟

 

۷-Eleven

  • چه عواملی در تصمیم گیری درباره تاسیس یا تعطیلی و محل یک فروشگاه تاثیر دارد؟
  • چرا ۷-Eleven آماده سازی مواد غذایی تازه را خارج از محوطه انتخاب کرد؟
  • چرا ۷-Eleven ازتحویل مستقیم از فروشندگان منصرف شد؟
  • مراکز توزیع کجاواقع شده و چگونهبسیاری از فروشگاه هابه یکدیگر سرویس می‌دهند؟ فروشگاه‌ها چگونه به مراکز توزیع واگذار شده‌اند؟
    • چرا ۷-Eleven محموله های مواد غذایی تازه را توسط درجه حرارت ترکیب کرد؟

 

Toyota

  • تاسیساتباید در کجا قرار گیرند، هر کدام می‌بایست چهدرجه ای ازانعطاف پذیری و چه ظرفیتی داشته باشند؟
    • آیا تاسیسات قادر به تولید برای تمام بازارها هستند؟
    • چگونه بازارها باید به تاسیسات اختصاص داده شوند؟
    • چه نوع انعطاف پذیریی باید برای سیستم های توزیع ساخته شود؟
    • چگونه باید این سرمایه گذاری انعطاف پذیرارزش شود؟
    • چه اقداماتی ممکن است در طی طراحی محصول برای تسهیل این انعطاف پذیری گرفته شود؟

اهداف متناقض در زنجیره تامین
۱-  خرید
• الزامات حجم پایدار
• زمان تحویل انعطاف پذیر
• تغییرات کوچک در ترکیب
• مقادیر بزرگ
۲- ساخت
• تولید دراز مدت
• کیفیت بالا
• بهره وری بالا
• هزینه های پایین تولید
۳- انبارداری
• موجودی پایین
• هزینه حمل و نقل کاهش
• قابلیت تکمیل دوباره سریع
۴- مشتریان
• کوتاه کردن زمان برای سفارش
• بالا بودن در بورس
• تنوع محصولات
• قیمت پایین


 

  • در سال ۱۹۹۸،شرکت های آمریکایی$ ۸۹۸،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰درفعالیت های مربوط بهتامین) یا ۱۰.۶٪ از ناخالص داخلی
    محصولات (صرف کردند.
    – حمل و نقل ۵۸٪
    – پرسشنامه ۳۸٪
    – مدیریت ۴٪
    • خدمات لجستیک سومدر سال ۱۹۹۸ با رشد ۱۵ درصدی به حدود $ ۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ رسید.
  • تخمین زده می‌شود کهدر صنعتمواد غذاییمی توان $ ۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰(۱۰٪ هزینه های عملیاتی) با استفاده ازموثراستراتژی هایتدارکات.صرفه‌جویی کرد.
    – به عنوان نمونه ۱۰۴ روز صرف انتقال یک جعبه غلات از کارخانه به سوپر مارکت می‌شود.
    – ۱۵ روز صرف جابجایی یک ماشین جدید معمولی از کارخانه به نمایندگی می‌شود

-تخمین زده می‌شود که Compaq computer در سال ۱۹۹۵ بخاطر اینکه لپ تاپ و کامپیوترهای رومیزی زمانی که مشتریان آماده خرید بودند محیا نبود $ ۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تا یک میلیارد دلار را از دست داده است.

  • Boeing Aircraft ، یکی از تولید کنندگان پیشرو کالاهای سرمایه امریکا، مجبور شد اعلام writedowns  کند از ۲.۶ میلیارد دلار در اکتبر ۱۹۹۷. به چه دلیل؟ “کمبود مواد اولیه، داخلی و قطعات عرضه کننده کالا کمبود … “. (وال استریت
    مجله، ۱۹۹۷ اکتبر ۲۳)

 

زنجیره تامین: پتانسیل

  • شرکت پروکتراند گمبل تخمین می زند که در طول ۱۸ ماه گذشته ذخیره مشتریان خرده فروشی $ ۶۵،۰۰۰،۰۰۰ از دستاوردهای تدارکات است.

“با توجه به این رویکرد P & G،  در نظر دارد شیوه های بی فایده در کل زنجیره تامین را از بین ببرد”.(مجله استراتژی کسب و کار، اکتبر / نوامبر ۱۹۹۷)

  • شرکت کامپیوتریدلبهتر عملکرده است و ارزش سهام آن در مدتهشت سال، ۱۹۸۸-۱۹۹۶، بیش از۳۰۰۰٪ رشد داشته است (اندرسون ولی،۱۹۹۹) با استفاده از:
    – مدل کسب و کار مستقیم
    – ساخت به منظور استراتژی.
  • در۱۰ سال، وال مارت خود را با تغییرسیستم تدارکاش دگرگون نمودو بالاترینفروشدر هر فوت مربع،گردش موجودیوسود عملیاتیهر خرده فروشرا از آن خود کرد.

 

چالش‌های زنجیره تامین

  • دستیابی بهبهینه سازیسراسری
    – اهداف متناقض
    – شبکه پیچیده ای از امکانات
    – تغییرات سیستم در طول زمان
  • عدم قطعیت مدیریت
    – تامین تطبیق و تقاضا
    – تقاضا تنها منبع نیست.

 

تاثیر مدیریت تامین بر درآمد خالص و خط پایین

  • افزایش فروش:
    سریع تر به بازار
    • بهبود کیفیت
    • انعطاف پذیری قیمت گذاری
    • نوآوری
  • کاهشمجموعهزینه ها:
    هزینه تحصیل
    • هزینه پردازش
    • هزینه های کیفیت
    • هزینه downtime
    • هزینه ریسک
    • چرخه هزینه زمان
    • هزینه های تبدیل
    • بدون ارزش افزوده هزینه
    • هزینه زنجیره تامین

 

تازه‌های Logistics

  • رقابت جهانی
    • چرخه کوتاه زندگی محصولات
    • کانال های توزیع جدید و کم هزینه
    • قدرت بیشتر برای مشتریان مطلع
    • استراتژی های اینترنت و E-کسب و کار

 

مفاهیم جدید
• استراتژی Push-Pull
• مستقیم به مصرف کننده
• اتحاد استراتژیک
• به تعویق افتادن ساخت
• قیمت گذاری پویا
• E-تدارکات

 

عملیات و مدیریت زنجیره تامین و شما

برخی از موقعیت های شغلی

  • تحلیلگر
    • مدیر کالا
    • مدیر خدمات مشتریان
    • مدیر بین المللی لجستیک
    • مدیر تولید
    • تحلیلگر منابع
    • حمل و نقل و برنامه ریز مواد
    • سیستم های مدیریت پشتیبانی (MIS)
    • مدیریت حمل و نقل
    • تحلیلگر فرآیند
    • زمانبند
    • نماینده خرید…

 

عملیات و فعالیت های زنجیره تامین

  • فرآیندانتخاب، طراحی، و بهبود
    • پیش بینیبرای تصمیم گیری
    • برنامه ریزی ظرفیت برای سطوح سرمایه گذاری و منابع
    • مدیریت موجودی برای مقدار و محل
    • برنامه ریزی و کنترل برای برنامه ریزی کار و تقاضای ملاقات
    • خرید،مدیریت ارتباط با تأمین کنندگان

 

 

 

 

احمد ربیعی رودسری

منابع و مواخذ

۱۲۳seminarsonly.com

 

مطالب مرتبط

خبرنامه سایت

جهت ایجاد ارتباط با شما و ارسال آخرین اخبار وب سایت در این قسمت ثبت نام نمائید.
Designed by A.Rabiey.R©